Przejdź do treści

Przedszkole 213 w Warszawie

Zabawy paluszkowe i manipulacyjne

Zabawy paluszkowe i manipulacyjne

ZABAWY SZCZYPCAMI • Przygotowujemy szczypce kuchenne – jak do cukru w kostkach oraz foremki do muffinek lub do kostek lodu, inne małe pojemniki np. po jogurcie, butelki po napojach. Przygotuj różne drobne przedmioty lub produkty – chrupki, małe ciasteczka, suchy makaron, kulki zbożowe do mleka, rodzynki itp. Pokaż jak chwytać szczypcami i wkładać do pojemników.

 ZABAWY KROPLOMIERZEM (LUB MAŁĄ GRUSZKA GUMOWĄ) • Przygotuj kroplomierz plastikowy lub mała gruszkę do czyszczenia noska. Pokaż jak nabierać do niego wody (może być zabarwiona) i jak wyciskać kilka kropel do kubeczka. Niech dziecko przeleje w ten sposób całą wodę z miseczki do miseczki.

GROTA – JASKINIA • Wykorzystujemy wielkie pudło, dodatkowo przykryte kocem, lub robimy z koców namiot, tak aby w środku było ciemno. Do środka wkładamy kilka ciekawych rzeczy – zabawki, cukierki. Zachęcamy dziecko, by wpełzło do środka (jeśli się boi, robimy to razem z nim) i poszukało rączkami co tam jest. Możemy też korzystać z małej latarki.

SKARBY NATURY • Na spacerze lub wyprawie do lasu zbierajcie razem z dzieckiem różne skarby: liście, trawę, kwiatki, kamyki, ptasie pióra, kasztany, żołędzie, szyszki, patyki, korzenie. Zbierajcie je do torby. Oglądajcie w domu, nazwijcie. Zachęć dziecko do zgadywania „po omacku” – z zawiązanymi lub zamkniętym i oczami co to jest. Wykonajcie różne rzeczy z przyniesionych skarbów; obrazki naklejane, ludziki, kompozycje w słojach.

TEATRZYK CIENI • Wygospodaruj w domu pustą jasna ścianę lub zrób „ekran” z prześcieradła. W ciemnym pokoju podświetlaj ręce i pokazuj dziecku jak układać palce aby powstały różne „postacie”: królik, pies, łabędź, kaczka, wąż, lecący ptak, sowa, krokodyl. Poeksperymentujcie z układaniem rąk i palców.

 WYSZYWANKA BEZ IGŁY • Przygotuj tekturkę z otworami wykonując samemu lub kup odpowiednią pomoc. • Zwróć uwagę dziecka na otworki w tekturce, zademonstruj czynność przewlekania. • Zawiąż węzełek na końcu sznurowadła i pomóż dziecku znaleźć koniec bez supełka. Następnie pomóż mu znaleźć drugą ręką otwór, i rękę tę trzymaj przy otworze. Przesuń rękę dziecka trzymającą sznurowadło do otworu. Przełóż je przez otwór i chwyć rękę, która spoczywa przy otworze, ciągnąc sznurowadło do czasu, aż węzeł zatrzyma się na otworze. • Powtórz te czynności z drugiej strony tablicy. Kieruj ręką dziecka i udzielaj mu ustnych instrukcji, dopóki nie będzie samodzielnie przewlekało sznurowadła. • Aby ułatwić przewlekanie, do końcówki sznurowadła przymocuj spinkę do włosów lub zamocz w kleju, albo oklej taśma klejącą. •

ZABAWY NALEŚNIKAMI • Usmaż naleśniki – z mąki pszennej lub kukurydzianej. Aby były cieńsze i bardziej elastyczne użyj do przygotowania ciasta ½ l mleka i ½ l wody, łyżkę oleju i łyżkę mąki ziemniaczanej, 2 jajka. • Po wystudzeniu pokaż dziecku jak składać naleśniki na pół i w trójkąt, jak zwijać w rulon, jak drzeć na kawałki, jak zrobić dziurkę i patrzeć przez nią. Zrób dziurki na nos, oczy, usta – „maskę” naleśnikową („naleśnikowy potwór”) na twarz dla siebie i dziecka. Bawcie się w chowanego i straszcie się maskami z naleśników ! • Pokaż jak smarować naleśnik dżemem, budyniem przy pomocy plastikowego noża lub łopatki i jak go przykryć drugim naleśnikiem, zwinąć lub złożyć. • Wycinajcie z naleśników różne kształty foremką do ciastek, smarujcie dżemem i róbcie piętrowe ciasteczka. Niech dziecko odnajduje taki sam kształt i dopasuje. Wycinajcie kółka różnej wielkości przy pomocy kubków, miseczek. Wytnij z naleśnika długą spiralę – sprężynę i pokaż dziecku ja się rozciąga.

 DZIESIĘĆ PALCÓW, DWIE RĘCE • Mówimy wierszyk lub śpiewamy na własna melodię pokazując odpowiednie ruchy dłońmi: • Ja dziesięć palców mam – pokazujemy obie otwarte dłonie z rozstawionymi palcami • Na pianinie gram – przebieramy palcami naśladując ruch „grania” na pianinie po stole • Ja dwie ręce mam – pokazujemy dwie dłonie ze złączonymi palcami • Na bębenku gram – klepiemy w stół naśladując ruch uderzania w bębenek • Ja dziesięć palców mam – pokazujemy obie otwarte dłonie z rozstawionymi palcami • I na trąbce gram – naśladujemy ruch grania na trąbce • Ja dwie ręce mam – pokazujemy dwie dłonie ze złączonymi palcami • I zaklaszczę wam – klaszczemy w dłonie

Skip to content